Rád bych se zeptal ohledně působnosti hygienické stanice, resp. jejích kontrolních pravomocí.
Pokud bude spolek, resp. pobočný spolek, v rámci své vedlejší činnosti vykonávat podnikatelskou činnost (např. sportovní klub bude prodávat při utkáních občerstvení), podléhá kontrole prováděné hygienickou stanicí v plném rozsahu, nebo v „omezeném“ rozsahu, nebo kontrole nepodléhá?
KHS (případně SZPI) provádí dozorovou činnost ve všech případech provozování stravovací služby, což je i prodej občerstvení stánkovým způsobem nebo při jednorázových příležitostných akcích, u každého provozovatele této činnosti.
Z definice „potravinářského podniku“ (provozovny stravovacích služeb) vyplývá, že potravinářským podnikem se rozumí jakýkoliv podnik, zaměřený na tvorbu zisku nebo nikoli, státní, obecní nebo soukromý, provádějící jakékoli činnosti související s jakýmkoli stupněm výroby, zpracování a distribuce potravin.
„Provozovatelem potravinářského podniku“ se potom rozumí jakákoli fyzická nebo právnická osoba odpovědná za to, že budou v potravinářském podniku, který je pod její kontrolou, plněny požadavky potravinového práva. Je tedy jedno, zda s.r.o. nebo spolek.
„Potravinou“ se rozumí jakákoliv látka nebo výrobek, zpracovaná, částečně zpracovaná nebo nezpracovaná, která je určena ke konzumaci člověkem, mezi potraviny patří i nápoje.
Jak tedy vyplývá z citovaných definic (viz čl. 2 a 3 nařízení ES č. 178/2002), prodej občerstvení při sportovní akci podléhá všem povinnostem jako jiné provozovny stravovacích služeb, tedy i povinnosti provozovat tuto činnost v řádně zkolaudovaných prostorách – nebo ve stánku, který odpovídá požadavkům na prováděnou činnost.
Rovněž tak tato činnost podlého oznamovací povinnosti – zahájení činnosti musí být oznámeno vždy na místně příslušnou hygienickou stanici (formuláře jsou na webu všech KHS).
Jelínková
foto archiv KHS